MUUTOSPEILI

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Monet johtajat, esimiehet, myyjät ja asiakaspalvelijat kertovat toimivansa johtamisen tai myynnin prosessien mukaan. Kun puheet on puhuttu ja pyydän heitä näyttämään miten heidän kertomansa toimii käytännössä, on vuorossa ensin hiljaisuus ja sitten jotain muuta kuin mitä he kertoivat.

 

Väitän, että suurin osa ihmisistä ei ole joutunut katsomaan MuutosPeiliin ollenkaan tai riittävästi jolloin on syntynyt illuusio omasta käyttäytymisestä.

 

Kun kysyn myyntiorganisaation esimiehiltä palautteen antamisesta he kertovat antavansa sitä päivittäin. Kun kysyn heidän myyjiltään nämä sanovat saavansa palautetta vain harvoin ja satunnaisesti.

 

Kun kysyn myyjiltä miten he kartoittavat asiakkaan tarpeet on taas ensin vuorossa hiljaisuus ja sitten jotain, joka ei ole tarvekartoitusta.

 

MuutosPeili näyttää todellisen käyttäytymisen kussakin harjoiteltavassa asiassa. Kun ero todellisen ja tavoitekäyttäytymisen välillä konkretisoituu on vuorossa herääminen ja sen jälkeen motivaatio muuttua. ”Kuvittelin, että teen näin mutta nyt huomaan että en teekään”.

 

MuutosPeiliin on katsottava säännöllisesti jotta muutos käynnistyy ja siitä tulee pysyvä. Yksi hyvä esimerkki valmennuksen jälkeisestä MuutosPeilistä on hyvä ja rohkea Kuvaileva Palaute. Sitä esimiehet voivat harjoitella jo valmennuksissa ja ottaa sen päivittäiseksi työkalukseen arjessa. Myös he itse tarvitsevat MuutosPeiliä oman esimiestensä suunnasta.

 

 

Olen kommentoinut sosiaalisessa mediassa äskettäistä johtamistutkimusta jossa 1/10 johtajista oli ihmiskeskeisiä ja 9/10 asiakeskeisiä. En usko siihen, että on olemassa joku suomalainen ”insinöörityyppi” joka on pelkästään asiakeskeinen. Suomalainen johtaja tai esimies ei ole joutunut/päässyt tarpeeksi usein MuutosPeilin eteen toteamaan että ”tarttis tehrä jotain”.

Sama koskee myyjiä ja asiakaspalvelijoita. Jatkuva asiakkaiden huomioimisen, tervehtimisen ja tarvekartoituksen puuttuminen kertoo minulle ainoastaan mukavuuden halusta ja vaikeudesta mennä epämukavuusalueelle. Siinäkin MuutosPeili auttaa ja motivoi. Rohkaisuksi riittää valmentajan tai esimiehen kysymys: ”Mikä on pahinta mitä voi sattua kun lähdet matkalle muutokseen.